Zarządzanie magazynem

Inwentaryzacja składników majątku i źródeł ich pochodzenia sporządzona na określony dzień pozwala ustalić różnice wynikające z prowadzenia rzeczywistego stanu środków ze stanem wynikającym z ewidencji księgowej i rozliczyć osoby materialnie odpowiedzialne za poszczególne składniki majątku. Podstawowym celem inwentaryzacji jest weryfikacja wykazanego w księgach rachunkowych stanów aktywów i pasywów danej jednostki, ale służy ona także do:

  • Rozliczenia osób materialnie odpowiedzialnych,
  • Przeciwdziałanie nieprawidłowościom w gosp. majątkiem.
  • Oceny przydatności określonych składników majątku.

Odpowiedzialność materialna pracownika za szkodę wyrządzoną pracodawcy wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków wynikających ze stosunku pracy jest egzekwowane wówczas, gdy:

  • Niewłaściwe działanie lub zaniechanie działania przez pracownika Wina pracownika Poniesienie szkody przez pracownika
  • Wystąpienie związku przyczynowego między zawinionym zachowaniem pracownika a szkodą, która powstała.
  • Jeżeli szkoda została wyrządzona przez kilku pracowników to każdy z nich ponosi odpowiedzialność za część szkody proporcjonalnie do przyczynienia się do jej powstania i stopnia winy.
  • Przy winie nieumyślnej pracownik odpowiada tylko za szkodę w granicach rzeczywistej straty pracodawcy nie ponosi zaś odpowiedzialności za utracone przez pracodawcę korzyści.

Metody przeprowadzania inwentaryzacji jako element zarządzania magazynem:

  • Spis z natury;
  • Potwierdzenie stanów;
  • Weryfikacja;

Spis z natury przeprowadzany jest przez specjalnie do tego celu powołaną komisję, która dokonuje inwentaryzacji wykorzystując arkusz spisu z natury.

Arkusze te od momentu ich ponumerowania i opieczętowania są drukami ścisłego zarachowania. Zespoły spisowe ujmują poszczególne składniki objęte inwentaryzacją na arkuszach spisowych. Liczba poszczególnych składników rzeczowych ustalana jest przez przeliczenie, mierzenie, ważenie. Stan produktów masowych ustala się szacunkowo. Po zakończeniu spisu z natury następuje dostarczenie przez zespoły spisowe arkuszy spisowych przewodniczącemu komisji inwentaryzacyjnej, a ten przekazuje je do działu księgowości. Następnie sprawdza się arkusze pod względem formalnym. Kolejny etap to rozliczenie inwentaryzacji, czyli porównanie danych wynikających z arkuszy spisowych z danymi ewidencji księgowej jest to porównanie jakościowe i ilościowe. Następnie przygotowywane są dokumenty księgowe w postaci zbiorczego zestawienia spisów z natury. Ostatni etap to porównanie sald kont służącego do ewidencji określanego składnika majątku ze stanem wynikającym z arkuszy spisowych i ewentualne ustalenie różnic inwentaryzacyjnych. Dokument inwentaryzacji zostaje zapisany ze statusem w trakcie realizacji, jeśli nie zostanie potwierdzone polecenie ZAMKNIJ. Dokument w trakcie realizacji oznaczony jest symbolem 1 w polu STAN w pierwszej kolumnie rejestru.

Dokument w trakcie realizacji jest modyfikowany przez użycie polecenia EDYCJA. Menu INWENTARYZACJA wyświetla rejestr dokumentów inwentaryzacji zapisanych w programie. W rejestrze aktywne są funkcje: dopisania dokumentu, edycji podglądu, zamknięcia inwentaryzacji wydruku. W rejestrze aktywna jest funkcja wyświetlenia innych dokumentów przyjęć i wydań. Uruchomienie w pasku zadań poleceń PRZYJĘCIA lub WYDANIA wyświetla skorowidz właściwych dokumentów. Po zaznaczeniu pozycji w skorowidzu zostaje wyświetlony wybrany rejestr dokumentów. Polecenie HOME umożliwia przejście do planszy startowej programu. Pierwsza kolumna rejestru – STAN – określa status dokumentu inwentaryzacji: 1 – dokument w trakcie realizacji, 2 – dokument zamknięty. W dokumencie inwentaryzacji należy zapisać datę – pole DATA. Domyślnie proponowana jest data bieżąca. Data może zostać zmieniona przez zapisanie nowej daty bezpośrednio w polu lub wybór z kalendarza wyświetlanego przez przycisk listy rozwijanej. Po wprowadzeniu informacji ogólnych pozycje inwentaryzacji zapisywane są przez użycie polecenia UTWÓRZ.

Program automatycznie zapisuje pozycje zawierające kartoteki asortymentowe, których stan magazynowy jest większy od 0. Stan magazynowy na moment wygenerowania inwentury jest wyświetlany w polu ILOŚĆ WMS. W polu ILOŚĆ_MAGAZYNOWA zapisywana jest ilość wynikająca ze spisu z natury. W polu NR_ARKUSZA może zostać zapisany numer arkusza spisowego. Brak zapisu w polu ILOŚĆ_MAGAZYNOWA traktowany jest jak zapisanie ilości 0. Po zapisaniu ilości spisowych w pozycjach automatycznie zostaje obliczona i zapisana różnica inwentaryzacyjna – pole RÓŻNICA. RÓŻNICE INWENTARYZACYJNE Nadwyżka występuje wówczas, gdy stan faktyczny konkretnego składnika majątku jest większy od ilości i wartości wynikającej z dokumentacji i ewidencji. Niedobór występuje wówczas, gdy ilość a tym samym wartość określonego rodzaju składnika majątku w magazynie jest mniejszy od ilości i wartości tego samego rodzaju składnika wynikające z dokumentacji i ewidencji. Edycja – modyfikacja dokumentu inwentaryzacji jest możliwe do czasu zamknięcia arkusza spisu z natury.

Zamknięta inwentaryzacja nie jest modyfikowalna. Po zamknięciu inwentaryzacji automatycznie dopisane zostają dokumenty niedobór i nadwyżek, dla tych pozycji, które wykazywały różnice inwentaryzacyjne. Dokumenty wyświetlane są odpowiednio w rejestrach: NIEDOBORY Z INWENTURY i NADWYŻKI Z INWENTURY. Nadwyżki z inwentury Zatwierdzenie arkusza inwentaryzacyjnego powoduje utworzenie dokumentów nadwyżek i niedoborów w magazynie. Pozycja menu wyświetla dokumenty nadwyżki zapisane automatycznie przy zamknięciu inwentury. Dokumenty nie są modyfikowane. W rejestrze aktywne są funkcje podglądu, wydruku oraz uruchomienia pozostałych rejestrów dokumentów magazynowych.

magazyn-inwentaryzacja-wydruk-niedobory
  • Czy chcesz poznać przyjmowanie palet przez magazyniera ?
    Magazyny palet mogą być sterowane z głównego sterownika linii, pracować bezobsługowo w linii transportu i paletyzacji przy użyciu robotów lub być sterowane z pulpitu lokalnego przez operatora.
  • Czy znasz już jak działa oprogramowanie magazyn palet? ? Kliknij, aby dowiedzieć się więcej.
    Aplikacja webowa (www) przez przeglądarkę internetową do kontroli i zarządzania gospodarką palet wyglądem i funkcjonalnością przypomina tradycyjne aplikacje Windows. Fakt, że nie jest wymagana instalacja po stronie użytkownika oprogramowania.
  • 10 powodów, aby skorzystać z aplikacja magazynowa do rozliczania palet !
    W dystrybucji międzynarodowej, przesyłki które są dostarczane do magazynu operatora logistycznego na jednostce transportowej klienta, opuszczają magazyn również na jednostce transportowej klienta.
  • Za pomocą gospodarka paletami w magazynie możesz uprawniać procesy rozliczania palet.
    W przypadku prowadzenia wewnętrznej gospodarki paletowej jest rzetelne prowadzenie i rozliczanie sald paletowych, a także weryfikowanie stanu oraz legalności nośników. Właściciel nośników musi pamiętać, że wraz z momentem nabycia palet.
  • Co oznacza rozliczenie palet zwrotnych ?
    Powszechnie używane „europalety” stały się oczywistym elementem logistyki. Jednak ze względu na swoją ilość przy dużej skali działalności zaczyna nabierać znaczenia. Czy chcesz poznać rozliczenie palet zwrotnych ?
  • Ewidencja palet oprogramowanie
    Oprogramowanie do ewidencji palet nie może wyłącznie posiadać funkcji ewidencji ilościowej. Niezwykle ważne jest to, aby miało ono możliwość ewidencji ilościowo-wartościowej. Ponadto niezwykle ważne jest dokładne lokalizowanie palet. Te funkcje, a także inne (których nie zawiera wiele programów) posiada oprogramowanie Palety.net od SoftwareStudio. Ewidencja palet oprogramowanie. System pozwala na dostęp do informacji na temat bieżącego
  • Awizacje dostaw do magazynu
    Dzięki oprogramowaniu Studio VSS.net, użytkownik zapewnia skuteczne awizacje dostaw w zakładzie produkcyjnym. Ponadto rejestracja awizacji czy wizyty, kontrola czasu i ich przebiegu usprawnia zarządzanie pracami magazynowymi. Awizacje dostaw, administrowane z poziomu aplikacji, znacznie zwiększają wydajność wielu przedsiębiorstw logistycznych. To właśnie z ich poziomu użytkownik może zarządzać oknami czasowymi, koordynować dostęp do zdefiniowanych zasobów oraz gromadzić